Valmennuslinja

Junioritoimintaa koordinoi “junioripäällikkö” (Uefa/B-valm, piirin/liiton kouluttaja ja vahvahkon liikunta ja jalkapallotaustan omaava opettaja). Hän suunnittelee joukkueiden toiminnan rungon, ja sitten sitä tarkennetaan joukkueen tarpeiden mukaan. “Piälliköllä” on apunaan “tiimi”, jossa valmentajia, maalivahtivalmentaja ja jojo-/huoltaja-vastaavat. Toki valmennuslinjamme “teoriapohjana” on Palloliiton valmennuslinja.

KiuPan kausisuunnitelmien pohjana on “junnukympin” laatima runko (omanlainen lapsuus-ja nuoruusvaiheeseen). Suunnitelman toteutumisen kontrolli on valmennuksella ja päälliköllä. Hän tiimeineen seuraa treenejä, pitää koutsipalaverejä ja vetää malliharjoituksia (niihin kutsutaan muita valmentajia mukaan).

KiuPan valmennuslinja jakautuu Palloliiton valmennuslinjan mukaisesti siis lapsuus- ja nuoruusvaiheeseen. Aikuisten joukkueet toimivat omina yksikköinään, toki kiinteässä yhteistyössä.

Valmennuksen pääperiaatteet:

• Liikunnan ilo, monipuolinen motoriikan kehittäminen (“nopeat jalat”) turvallisessa ilmapiirissä.

• Jalkapallotaidot, henkilökohtainen taitotason kehittäminen.
    • Kehitystason mukaiset haasteet
  • Vuorovaikutustaidot ja toisten huomioiminen

Lapsuusvaihe (11v ja sitä nuoremmat):

• “Kipinän sytyttäminen” lajiin, futis on kivaa ja minun juttu!
    • Pallo kaverina kotona, koulussa... .
  • Paljon leikinomaisuutta ja pelaamista; toimintaa, toimintaa!
  • Motorisen taidon kehittymisen herkkyyskaudet (perusliikuntataidot, välineen käsittelytaidot, siis pallon)
    • Perusliikuntataidot (tasapaino, liikkuvuus, koordinaatio, nopeus ja rytmi, havaintomotoriikka)
    • Jalkapallon perustaitojen opettaminen (syöttäminen, syötön haltuunotto, kuljettaminen ja laukaiseminen). Toistoa, toistoa

Nuoruusvaihe (12v-15v):

• “Kipinä intohimoksi; liikunnallinen elämäntapa.
  • Joukkueena pelaaminen, yhteenkuuluvuus
  • Henkilökohtainen taito, pelitaitavuus.
  • Kokonaisvaltainen pelaaminen (taktinen pelaaminen, peruskunto/nopeus/voimaharjoittelu, lihashuolto, ravinto...).
  • Pitkäjänteinen työskentely oman tason kohottamiseksi.

Avainasiat:

-Pidä pallo omalla joukkueella ja jos mahdollista pelaa eteenpäin.

-Syötä ja liiku pelattavaksi, uskalla uskaltaa myös ratkaista, siis pelinlukua ja pelirohkeutta!

-Kun menetämme pallon, pyritään riistämään se heti takaisin

-Kannusta ja auta kavereita kentällä.

-Kehitä henkilökohtaista taitoasi myös vapaa-ajalla.

Lisäksi nuoruusvaiheessa:

-Alueen tiivis, eteenpäin puolustaminen, pelaajien yhteistyö

-Nopea prässi

-Fyysinen ja henkinen valmennus

-Lihashuollon ja ravinnon merkitys (uni, palautuminen)