Seura

KiuPa - mitä olemme seurana?

KiuPa on kasvattajaseura, joka liikuttaa reilua 200 pelaajaa pienessä Ylä-Savolaisessa muuttotappio-kierteessä olevassa kaupungissa, jossa on hyvät puitteet harrastaa liikuntaa (jalkapalloa). Olemme pääosin kesälaji, muutama joukkue harjoittelee ja taitotreenejä vedetään talvellakin. Lisäksi futsal on rantautunut seuran toimintaan kaudella 2019-2020 tyttöjoukkeen voimin. Toiveena on, että jatkoa saataisiin myös seuran muissa juniorijoukkueissa.

KiuPan tavoitteena on tukea jokaisen kiupalaisen kasvua yhteiskuntakelpoiseksi, hyvän fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen toimintakyvyn omaavaksi ihmiseksi. Toivomme, että mahd. monelle kasvaa “KiuPa-sydän”(ks. välilehti) ja emme toki pahastu, jos edelleen tuotamme pelaajia niin kansalliselle kuin kansainvälisellekin tasolle. Uskomme, että määrä luo myös laatua. Tavoitteenamme onkin kasvattaa osaltamme pelitaitavia ja-rohkeita joukkuepelaajia niin futiskentille kuin yleensä yhteiskuntaamme.

Haluamme, että Kiuruvedestä puhuttaessa niin nyt kuin tulevaisuudessakin esille nousisi aina myös KiuPa. Pyrimme siihen, että jalkapallo olisi “koko perheen harrastus”, siis enemmän kuin viivakoodilasku ja otteluohjelma jääkaapin ovessa ja toisaalta perhepäivähoitopaikka, jonne lapsi vain tuodaan ja haetaan muutaman kerran viikossa.

Uskomme monipuolisuuteen pelaajien kokonaisvaltaisessa kehittämisessä ja siksi pyrimme toteuttamaan yhteistyötä muiden seurojen ja kaupungin koulu- ja liikuntatoimen kanssa. Emme usko varhaiseen erikoistumiseen, jos se ajatellaan siten, että harrastetaan vain yhtä lajia.  Meillä on konkreettisia esimerkkejä toisenlaisesta “filosofiasta” ja pyrimme vain laajentamaan sitä. Toki kannustamme ja pyrimme mahdollistamaan jalkapallon mukanaolon läpi vuoden lapsen/nuoren harrastuksissa.

Olemme päässeet hyvään yhteistyöhön Iisalmelaisen PK-37:n kanssa. Yhdessä olemme luoneet osaltamme Ylä-Savolaista pelaajapolkua. Jo vuosia sitten pelasimme menestyksellä yhdistelmäjoukkueella jopa Nike Premier-lopputurnauksessa. Pelaajapolkumme mukaan koetamme saada omalle paikkakunnalle kilpailulliset joukkueet väh. C-junioreihin saakka. Kun lajivalinnan aika on, sitten suunnataan Iisalmeen ja kenties sieltä “suuremmille areenoille”.