Toimintasuunnitelma 2023

KiuPa tarjoaa mahdollisuuden jalkapallon pelaamiseen aina 4-vuotiaasta seniori-ikään saakka:

Aloitamme 4-5-vuotiaille suunnatulla futisseikkailulla. Joka kokoontuu kerran viikossa kesäkuun alusta-elokuun puoleenväliin. Jatkamme siitä seura yhteistyönä talvikaudella kerran viikossa Löydä Liikunta-projektia, jossa eri seurat järjestävät 2-4 kertaa lapsille toimintaa syys-huhtikuu-akselilla. KiuPan vuoro on ollut perinteisesti kaksi kertaa syksyllä ja kaksi keväällä.

Palloliiton kilpailutoimintaan pyrimme lähtemään 9-vuotiailla, nuoremmat pelaavat lähialueen joukkueiden kanssa sekä seuran “sisäisiä” otteluja. Ikähaitarin toisessa päässä on KiuPa-konkareiden “höntsäily”. Kiupan joukkuemäärä on viime vuosina pyörinyt tusinan huitteilla. Tällä kaudella saimme jalkeille 11 eri joukkuetta.

KiuPan miesten edustusjoukkue joutui luopumaan sarjapaikastaan 5-divarissa pelaajapulan takia. Jospa ensi vuonna taas porukka saadaan jalkeille, omien junnujen kasvua ko.ikään saamme vielä pari vuotta odotella. Naisjoukkue osallistuu innolla naisten 3.divariin.

Kaikkiin ikäluokkiin emme saa joukkuetta jalkeille, mutta päämäärämme on järjestää jokaiselle halukkaalle mahdollisuus harrastaa jalkapalloa (kilpailuihin osallistuvat, harrasteryhmät, yhteistyö PK-37:n kanssa).

Olemme seurassa päätyneet siihen, että 8-vuotiaasta alkaen juniorit saavat ohjeistusta omatoimiseen harjoitteluun, jota myös koordinoidaan. Käytössämme Fortum-Tutor taitopassit sekä työstämämme omatoimisen harjoittelun paketti (suorituskortti/kirjalliset ja videoidut ohjeet ja mallisuoritukset).

Kun olemme pääosin kesälaji, emme tahdo ehtiä toukokuun taitokisaan mukaan, ja sitten elokuussakin monella jo muut harrasteet jalkapallosarjan lisäksi ohjelmassa. Kehittelemme nyt seuran omaa taitotapahtumaa, joka sitten innostaisi lisää ja lisää asiaan vihkiintyneitä. Kaiholla olemme muistelleet vajaan 10 vuoden taakse jolloin saavutimme kulta- ja hopeamerkkejä, Suomen mestaruuksia ja Suomen ennätyksiä. Silloin menestyimme ihan kärkisijoilla piirissä ja valtakunnallisestikin muidenkin kuin Niskasten sisarusten toimesta. Nyt taas hihat kääritty siinäkin suhteessa!

Seura järjestää erillistä taitoharjoittelua, “Kikkakoulua”, jota koordinoi junioripäällikkö. Olemme muutaman vuoden “hiljaiselon” jälkeen taas saamassa lapsia laajemmin motivoitumaan taitavuuden hankkimiseen. Ilmari Niskanen toimii taitoharjoittelu-kummina (vierailut, videotervehdykset...).

Seuralla on myös maalivahtivalmennusta. Valmentajamme Toni Kakkonen käy pyydettäessä joukkueiden harjoituksissa ohjaamassa maalivahteja. Lisäksi hän pitää maalivahdeille erillisiä treenejä (talvikaudella noin kerran kuussa ja pelikauden aikana parin viikon välein).